Tuesday, May 14, 2013

SOMBONG

Assalam...

hairan btul la ku ngan orang yg sombong ni..mentang2 lah kau dah berada dia atas, dengan orang lain pun kau nk pandang rendah..tak baik tau


hidup kita ni saling bergantungan...mana la tau hari ni kita sombong ngan orang tu, esok2 kita perlukan pertolongan orang tu...acaner??


jangan la kita rasa megah dengan apa yang kita capai harini..kemungkinan esok2 mungkin kita akan JATUH!! tau apa tu erti JATUH? bila kau alami baru kau rasa macam mana situasi JATUH tu?


Jangan nak berlagak sangat..kaya ka, pandai ke, takkan ke mana...ALLAH itu selalu menguji kita..
tak mungkin kita pandai giler2 skarang, 5 minit lepas tu kita akan jadi bodoh giler..tak mustahil kan,


Bukan kah manusia itu sama sahaja di sisi Allah, bukan kira cantik ka, hebat ka, kaya ka..tapi yang penting adalah IMAN di dada..ye tak?






Nah...
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tidak akan masuk syurga, siapa yang di dalam hatinya terdapat seberat zarah kesombongan.” Maka seseorang berkata: “Bagaimana dengan seseorang yang suka memakai baju dan selipar yang cantik?” Maka berkata Rasulullah: Sesungguhnya Allah itu maha indah dan cinta pada keindahan (maksudnya, pakaian indah tidak selalu bererti kesombongan). Alkibr (kesombongan) itu adalah menolak kebenaran dan memandang rendah remeh orang lain.” – (Hadis riwayat Muslim)

peringatan ini pun untuk diri sendiri jugak :)

3 comments:

  1. singgah dari blog cik akak, sambil follow, jemput singgah yer, perlis katna?

    singgah sini jap yer...
    http://cempakabiru-nieda.blogspot.com/2012/07/cara-nak-buang-word-verification-pada.html?showComment=1361785092400#c851450775334805255

    ReplyDelete
  2. assalam, biarkan mereka dengan kesombongan mereka..

    ReplyDelete
  3. WSALAM, PERLIS KAT MATA AYER...
    ye2..biarkan mereka

    ReplyDelete