Wednesday, May 8, 2013

RESEPI SPAGETTI BOLOGNESE ala lidah MELAYU

Aku memang suka makan.
Pantang ada makanan,mesti bantai punya..
Best apa dapat makan.
Pastu duk bising2 knapa berat tak nak turun..
acaner tu?

Hari tu aku sangat2 teringin nak makan spageti..aritu pizza,...tup tup tingin spgeti pulak..apesal tekak aku ni macam orang itali..hehek..
kali ni resepi Spageti tu aku ubah versi tekak MELAYU..yala kan..orang melayu ni kalu makan mesti la nak pedas...apa lagi...kita kasi pedas spagetti tu..nalaaa punya..

nin dia resepi..:

Sos spagetti  (aku guna jenama kimball punyer)
spagetti San Remo
Daging/Ayam cincang
bawang besar (potong dadu)
bawar putih (potong halus2)
carrot (dadukan)
paling penting untuk lidah melayu----> cili boh..hehe (optional)
tomato-dadukan
sedikit air
minyak utk menumis...sikit jer

Step 1: Panaskan minyak..tumis bawang besar, bwang putih sampai naik bau..sambil2 tu rebusla spageti

Step 2: masukkan ayam/daging kisar,masak sampai daging nampak kekuningan, masukkan carrot

Step 3: masukkan cili boh, sesuka hati la, nak pedas letak banyak, kalu tak letak pun tak pe

Step 4:  masukkan sos spageti sebotol tu, pastu masukkan air sukat guna satu botol sos spageti tu

Step 5: masukkan garam gula secukup rasa

Then siap..tara siappp!!!!! toskan spagetti dan tungkan sos prego   yang ko wat tadi atas spagettila..huhuhu




Ok..selamat men'try'....:D




No comments:

Post a Comment